a01 | Efektivní komunikace | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- formulování myšlenek jak v písemné, tak ústní podobě je značně problematické
- schopnost naslouchat druhým je omezená,
- předávání informací ostatním je nahodilé, sporadické a kusé
Úroveň 1
- formulování myšlenek, zejména v písemné podobě, je pro něj obtížné,
- mívá problémy s nasloucháním
- informace předává ostatním pouze na vyžádání,
- jeho reakce na nečekané situace nelze předvídat
Úroveň 2
- v běžných situacích jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky jak v mluvené, tak písemné podobě
- naslouchá ostatním bez větších obtíží,
- sdílí informace,
- reaguje přiměřeně na vzniklou situaci
- jeho komunikace není vždy přesvědčivá
Úroveň 3
- jasně a srozumitelně formuluje své myšlenky jak v mluvené, tak písemné podobě,
- naslouchá ostatním
- reaguje asertivně na vzniklou situaci,
- dokáže svým projevem zaujmout ostatní,
- toleruje názory ostatních
Úroveň 4
- formulování myšlenek v písemné i ústní podobě je na velmi dobré úrovni,
- aktivně naslouchá ostatním
- zdravé a přiměřené sebeprosazování je pro něj přirozené,
- dokáže prezentovat před skupinou
- dokáže komunikaci otevřít,
- vytváří prostředí, aby komunikovali i druzí,
- vítá a rozvíjí názory ostatních
- dokáže vyvolat konstruktivní konflikt,
- vyžaduje zpětnou vazbu
Úroveň 5
- formulování myšlenek v písemné i ústní podobě je na výborné úrovni
- praktikuje aktivní naslouchání bez výjimky za všech okolností
- zdravé a přiměřené sebeprosazování je pro něj přirozené
- dokáže prezentovat na velkém fóru a svým projevem dokáže druhé přesvědčit
- dokáže od jiných získat jejich skutečné názory a pracovat s nimi,
- dokáže využívat konstruktivní konflikty
- umí pracovat se zpětnou vazbou,
- komunikuje s jinými kulturami
|
|
a02 | Kooperace (spolupráce) | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- spolupráce s ním je velmi problematická
- ochota a zájem pracovat ve skupině směrem ke společnému cíli je zanedbatelná
Úroveň 1
- je spíše pasivní než aktivní,
- má nízkou identifikaci se skupinovým cílem, dělá jen to, co je nezbytně nutné
- informace poskytuje jen na vyžádání
Úroveň 2
- je spíše aktivní než pasivní,
- je součástí skupiny, přizpůsobuje se požadovanému chování
- respektuje skupinové cíle,
- informace sdílí, avšak sám je aktivně nenabízí
Úroveň 3
- aktivně spolupracuje,
- do činností skupiny se ochotně zapojuje a sehrává v ní pozitivní roli
- směřuje své aktivity ke skupinovému cíli,
- sdílí a nabízí informace,
- respektuje druhé a výsledky jejich úsilí
Úroveň 4
- aktivně působí na atmosféru a potřeby skupiny,
- významně přispívá k dosahování skupinových cílů
- je schopen přebírat zodpovědnost za výsledky skupinové činnosti
- sdílí, aktivně vyhledává a nabízí relevantní informace
Úroveň 5
- ve skupině zaujímá roli nenuceného leadera, má přirozenou autoritu
- je schopen spolupráce v mezinárodních, multikulturálních týmech
|
|
a03 | Kreativita | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- na změny a nové nápady reaguje negativně, preferuje stereotypní práci a postupy
- nepřichází s novými náměty a nápady - ty v něm vyvolávají pocit ohrožení a odpor
- bojí se rizik a vyhýbá se jim
Úroveň 1
- změnám se dokáže přizpůsobit, ale jen do té míry, která mu zajistí „přežití“
- na základě silného podnětu či jednoznačné instrukce dokáže vymyslet jednoduchá zlepšení
- rizika vnímá jako přímé ohrožení,
- riskantní řešení nevyhledává
Úroveň 2
- aktivně zpracovává podněty z okolí
- je schopný opakovaně přicházet s náměty na zlepšení resp. usnadnění své pracovní činnosti, zpravidla je však nedokáže samostatně připravit ani realizovat
- rizika vnímá, ale nevyhodnocuje je správně - snadno jej odradí od akce, nebo je podcení
Úroveň 3
- aktivně vyhledává příležitosti ke zlepšení či změně, je obdařen intuicí pro podnikatelské příležitosti
- má dostatek odvahy a/nebo vytrvalosti k realizaci či prosazení svých nápadů resp. „zlepšováků“
- rizika s nimi spojená sice vnímá, ale nezabývá se jejich systematickou prevencí
Úroveň 4
- je připraven k boji s konkurencí, kterou vnímá stejně ostře jako podnikatelské příležitosti
- neustále připravuje a realizuje změny a nové projekty, které posilují pozici jeho či jeho firmy
- rizika je schopen rychle vyhodnotit a snaží se je eliminovat
Úroveň 5
- podnikatelská intuice a strategické myšlení mu umožňují připravit a realizovat nové záměry, které mu vytvářejí výbornou výchozí pozici v konkurenčním prostředí
- je schopen využít a ocenit myšlenky a nápady ve svém okolí
- systematicky pracuje s riziky, která je schopen vyhodnotit a minimalizovat tak, aby neohrožovala strategické záměry jeho či jeho firmy
|
|
a04 | Flexibilita | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- obtížně se vyrovnává se změnami a reaguje na ně negativně
- nové myšlenky a podněty zpracovává s velkými obtížemi,
- je zatížen stereotypy
- je vysoce závislý na stabilitě pracovního prostředí a postupů
- přenášet pozornost mezi úkoly je pro něj velmi náročné
Úroveň 1
- obtížně se vyrovnává se změnami,
- na přijetí nových myšlenek a podnětů potřebuje dostatek času
- stereotypy v jeho životě sehrávají důležitou roli,
- potřebuje příklady a vzory
- je závislý na stabilitě pracovního prostředí a postupech
- schopnost přenášet pozornost mezi úkoly má své limity
Úroveň 2
- akceptuje pozvolné, postupně dávkované změny,
- na přijetí nových myšlenek a podnětů potřebuje čas
- je schopen pozvolně překonávat stereotypy
- je schopen přenášet pozornost mezi menším počtem úkolů, je-li to požadováno
- stabilita pracovního prostředí a postupů je pro něj stále důležitá
Úroveň 3
- změny pro něj nepředstavují stres a akceptuje je bez problémů
- je schopen přijímat nové myšlenky
- je schopen překonávat stereotypy, nebrání se novým metodám a postupům
- je schopen přenášet pozornost mezi úkoly, ale sám takové situace nevyhledává
- přizpůsobuje se novému pracovnímu prostředí a úkolům
- uzná-li to za potřebné, je schopen učit se novým věcem a postupům
Úroveň 4
- změny vítá, vidí v nich příležitosti, sám je vyhledává
- nové myšlenky a podněty vítá, je otevřený všemu novému,
- nebojí se rizika nepoznaných cest
- je připraven a ochoten učit se, má zájem dále se rozvíjet, obohacovat své znalosti a dovednosti
- přispívá svými náměty a vylepšuje stávající stav
- je schopen reagovat v nepředvídaných situacích a improvizovat
Úroveň 5
- aktivně prosazuje změny a přebírá za ně zodpovědnost
- je iniciátorem nových myšlenek, má inovativní a kreativní myšlení
- zpochybňuje stereotypy a zavedené postupy
- vhodně volí styly a metody práce s ohledem na ostatní, kontext, situaci
- trvale se rozvíjí, obohacuje své znalosti a dovednosti
|
|
a05 | Uspokojování zákaznických potřeb | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- vůči zákazníkům je neochotný a nevstřícný,
- je uzavřený, má nechuť komunikovat
- nezvládá emoce, reaguje agresivně v případě nátlaku
- vyjadřuje se negativně o zákaznících nebo vlastní firmě
- neví nic o potřebách zákazníka a ani se o ně nezajímá
Úroveň 1
- je pasivní vůči zákazníkovi bez negativních projevů,
- komunikuje nedostatečně se zákazníkem
- vyjadřované emoce nejsou vždy adekvátní situaci
- neuměle a nedostatečně posuzuje zákazníkovy potřeby
Úroveň 2
- má snahu vyhovět zákazníkovi a uspokojit jeho základní potřeby,
- je schopný vstřícného chování
- má obavy z nových kontaktů,
- vyjednává instinktivně,
- komunikuje se zákazníkem a zvládá emoce
- ne vždy a včas předvídá a rozpoznává potřeby zákazníků
Úroveň 3
- dokáže zjistit a uspokojit zákazníkovy potřeby,
- jeho chování je vstřícné, jednání příjemné
- uvědomuje si odpovědnost za zákazníkovu spokojenost,
- snaží se získat zpětnou vazbu
- je schopen se zákazníkem komunikovat a jít za hranice formální komunikace
- své emoce zvládá i ve vypjatých situacích,
- zná svou firmu/produkt/zákazníky,
- je loajální
Úroveň 4
- je empatický, předvídá potřeby a očekávání zákazníka,
- jedná a komunikuje profesionálně
- usiluje o spokojenost, důvěru a dlouhodobý prospěch zákazníků,
- dokáže účinně vyjednávat
- zvládá konfliktní situace,
- přijímá osobní zodpovědnost
Úroveň 5
- je vzorem vstřícného chování a vystupování vůči zákazníkům
- systematicky buduje a udržuje vztahy, má snahu o jejich neustálé zlepšování
- zastává roli důvěryhodného poradce,
- umí zákazníka přesvědčit a ovlivnit
|
|
a06 | Výkonnost | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- nedosahuje požadovaného výkonu, je nespolehlivý
- jeho práce se neorientuje na výkon a výsledek (přínos)
- nereflektuje na zpětnou vazbu, sleduje pouze osobní cíle
- jeho pracovní výkon musí být trvale a důsledně kontrolován
Úroveň 1
- snaží se dosáhnout požadovaného úkolu, ale potýká se při tom s problémy
- snaží se podávat výkon, avšak ne vždy dosáhne požadovaného výsledku
- problematicky přijímá zpětnou vazbu, včetně hodnocení výkonu
- vykonává zadané úkoly, nepřemýšlí nad jejich smyslem, musí být kontrolován
- dokáže sledovat vždy pouze jednu prioritu
Úroveň 2
- většinou dosahuje spolehlivého a stabilního výkonu, výjimečně se potýká s problémy
- orientuje se na výkon i na výsledek (přínos), rozpozná podstatné kroky vedoucí k jeho dosažení
- zůstává-li však bez kontroly, hrozí, že poleví,
- formálně přijímá zpětnou vazbu
- je ochoten se v případě potřeby dále rozvíjet,
- dokáže sladit některé osobní a týmové nebo firemní priority
Úroveň 3
- jeho výkon je spolehlivý a stabilní,
- má schopnost podat jednorázový výrazný výkon dle potřeb zadavatele
- orientuje se na výkon i na výsledek (přínos), rozpozná a uskuteční podstatné kroky vedoucí k dosažení vlastního i týmového výsledku
- nemusí být příliš kontrolován,
- reaguje na zpětnou vazbu a dokáže se poučit z chyb
- dokáže sladit osobní a týmové nebo firemní priority
- je schopen určité míry sebekontroly a sebemotivace, včetně sebezdokonalování
Úroveň 4
- jeho výkon je vysoce spolehlivý a stabilní, je příkladem v osobním nasazení
- orientuje se na výkon a na výsledek (přínos),
- konstruktivně zpětnou vazbu přijímá i poskytuje
- jeho osobní a týmové nebo firemní cíle jsou v souladu, zvyšuje efektivitu výkonu
- je schopen sebekontroly a sebemotivace, včetně sebezdokonalování
Úroveň 5
- jeho výkon a výsledek (přínos) je nadstandardní
- jeho osobní a týmové nebo firemní cíle jsou v souladu, má manažerské předpoklady pro zvyšování výkonu
- konstruktivně zpětnou vazbu přijímá i poskytuje, a v návaznosti na ni navrhuje řešení
- je schopen sebekontroly,
- je motivován a motivuje ostatní, včetně sebezdokonalování
|
|
a07 | Samostatnost | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- je nesamostatný, ani jednoduché a přesně definované úkoly neplní s jistotou
- neumí se samostatně rozhodovat,
- je závislý na skupinovém myšlení,
- necítí potřebu mít informace
Úroveň 1
- samostatně plní pouze jednoduché přesně definované úkoly
- potřebuje dohled a kontrolu, je závislý na vedení,
- podléhá skupinovému myšlení
- přizpůsobuje se názoru ostatních
Úroveň 2
- samostatně a spolehlivě plní běžné úkoly, u ostatních úkolů (nových, problematických apod.) potřebuje dohled nebo podporu
- vyhovují mu instrukce, návody, směrnice, manuály, řády, předpisy, podle kterých se orientuje
- je schopen se rozhodnout bez ohledu na skupinové myšlení, když se může opřít o manuál, předpis (jinou vnější autoritu)
Úroveň 3
- samostatně a spolehlivě plní všechny zadané úkoly, pomoc jiných vyhledává v případě potřeby
- řídí sám sebe při plnění rutinních úkolů, u náročnějších potřebuje podporu
- někdy neodhadne správně své síly,
- samostatně získává informace
- je schopen vyjadřovat své názory odlišné od názoru skupiny, i za cenu možných konfliktů
Úroveň 4
- dokáže složitý úkol převést na dílčí úkoly i konkrétní kroky
- při plnění úkolů řídí sám sebe, umí své síly odhadnout a rozložit,
- plánuje a je schopen se koncentrovat
- rychle a pružně se rozhoduje
- v případě potřeby neváhá vyhledat pomoc, dokáže získat veškeré potřebné zdroje (informace apod.)
- nebojí se odpovědnosti a přijímá určitou míru osobního rizika
Úroveň 5
- dokáže cíl převést na kroky (úkoly) potřebné k jeho dosažení
- při plnění úkolů řídí sám sebe, umí své síly odhadnout a rozložit
- plánuje a je schopen se dlouhodobě koncentrovat,
- rychle a pružně se rozhoduje
- v případě potřeby neváhá vyhledat pomoc, dokáže získat veškeré potřebné zdroje (informace apod.)
- nebojí se nést osobní riziko, protože ho umí dobře posoudit
|
|
a08 | Řešení problémů | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- nedokáže rozpoznat problémy nebo je ignoruje,
- vyhýbá se řešení problémů, je pasivní
- neumí najít a definovat podstatu problémů
Úroveň 1
- pouští se do problémů, když má jistotu, že zná cestu ke správnému řešení
- zpravidla potřebuje pomoc druhých,
- podstatu snadno identifikuje jen u jednodušších problémů
- systematicky je schopen řešit pouze jednodušší problémy,
- kreativní je jen zcela výjimečně
Úroveň 2
- samostatně řeší jednodušší problémy
- řešení komplikovanějších problémů bývá nesystematické přesto, že se mu daří definovat podstatu
- je pro něj obtížené aplikovat teoretické poznatky v praxi,
- snaží se využívat svou intuici a kreativitu
Úroveň 3
- přistupuje k řešení problému aktivně a samostatně
- dokáže najít a definovat podstatu i u složitějších problémů
- dokáže problém strukturovat a systematicky řešit a do budoucna mu předcházet
- většinou umí skloubit analytické a kreativní myšlení,
- v případě potřeby dokáže řešit problém týmově
Úroveň 4
- dokáže definovat příčiny a následky problému,
- využívá jak analytické, tak kreativní myšlení
- dokáže posoudit, kdy si problém žádá individuální přístup a kdy týmovou spolupráci
- podporuje motivující prostředí pro řešení problémů,
- umí pracovat s prioritami
- je schopen podílet se na tvorbě standardů, kterými předchází vzniku problémů
Úroveň 5
- jak samostatné, tak týmové řešení problémů je mu zcela vlastní, je schopen vést řešitelské týmy
- na základě svých zkušeností se spoléhá na svou intuici, využívá kreativní myšlení
- vytváří motivující prostředí pro řešení problémů
- je schopen vytvářet nebo se podílet na tvorbě standardů, kterými předchází vzniku problémů
- dokáže překonávat předsudky a stereotypy myšlení
|
|
a09 | Plánování a organizování práce | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- neplánuje, selhává ve výkonu, úkoly plní nahodile,
- organizační věci řeší až ve chvíli, kdy jsou neodkladné
- vyhodnocuje jen aktuální situaci
Úroveň 1
- je schopen plánovat konkrétní činnosti a aktivity,
- jeho výkon bývá často nestabilní,
- nerozlišuje priority
- zajistí si základní zdroje a má hrubý časový odhad,
- sám plní úkoly nesystematicky, potřebuje být řízen
- vyhodnocuje jen aktuální situaci
Úroveň 2
- je schopen rozlišovat dlouhodobé a krátkodobé plány,
- obvykle podává očekávaný výkon
- plánuje aktivity v závislosti na naléhavosti,
- dokáže rozlišit naléhavé a důležité, ne vždy podle toho jedná
- v případě nutnosti vytváří varianty plánu, nedokáže však o nich rozhodovat samostatně
- dokáže organizovat svoji činnost a výkon,
- umí skloubit svou činnost s činností a plány ostatních
Úroveň 3
- plánuje krátkodobě i dlouhodobě v souladu s plány okolí,
- stabilně podává požadovaný výkon
- dokáže rozlišit naléhavé a důležité a podle toho se rozhoduje i jedná
- vytváří varianty plánu, ve standardních situacích se samostatně rozhoduje
- plánuje potřebné zdroje a čas,
- vyhodnocuje naplňování plánů
- standardně organizuje činnost svou a je schopen zorganizovat činnost druhých
Úroveň 4
- plánuje krátkodobě i dlouhodobě v souladu s plány a potřebami okolí
- snaží se svůj výkon neustále zlepšovat,
- rozhoduje na základě priorit, preferuje důležité před naléhavým
- vytváří varianty plánu tak, aby efektivně směřovaly ke stanovenému cíli,
- pracuje s riziky
- plánuje potřebné zdroje i jejich efektivní využití a čas
- vyhodnocuje naplňování cílů, plánů a aktivit k nim směřujících a podle toho jedná
- organizuje činnost svou a je schopen účinně zorganizovat činnost druhých
Úroveň 5
- vytváří vize, navrhuje strategie a efektivně plánuje,
- rozvíjí potenciál k výkonnosti sebe a druhých
- stanovuje cíle a priority, motivuje okolí k jejich dosažení,
- předvídá rizika
- plánuje potřebné zdroje, jejich efektivní využití a čas
- sleduje a hodnotí naplňování cílů, plánů a aktivit k nim směřujících a podle toho jedná,
- deleguje
|
|
a10 | Celoživotní učení | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- necítí potřebu dalšího rozvoje, ke vzdělávání může mít i negativní postoj
- nerozvíjí sebe sama ani novými zkušenostmi, ani prostřednictvím vzdělávacích programů
Úroveň 1
- je-li to nezbytně nutné, je ochoten se vzdělávat,
- jeho vzdělávací potřeby jsou řízeny vnějšími tlaky
- je schopen si osvojit nové dovednosti, pokud souvisejí s jeho současnými dovednostmi a znalostmi
- přijímá nové informace, přestože někdy naučené obtížně aplikuje do praxe
- svou úspěšnost hodnotí černobíle, neúspěch jej silně demotivuje a má obtíže se z něj poučit do budoucna
Úroveň 2
- vzdělává se převážně na základě krátkodobých cílů
- při vzdělávání preferuje to, co jej zajímá a podle toho je schopen do svého rozvoje investovat energii
- je schopen přijímat nové informace, zejména ty, o kterých ví, že je brzy využije
- dokáže analyzovat svou úspěšnost, je schopen se v některých případech poučit ze svých chyb
- naučené používá v praxi,
- zná své silné a slabé stránky, ale nerozvíjí je cíleně
Úroveň 3
- je přirozeně zvídavý a otevřený novým zkušenostem i znalostem
- vyhledává nové informace a aplikuje je do praxe
- ví, čeho chce dosáhnout, a podle toho plánuje své budoucí vzdělávací potřeby,
- aktivně se vzdělává
- zná své silné a slabé stránky,
- své silné stránky dále rozvíjí
- umí analyzovat vlastní neúspěch a poučit se z chyb,
- při osvojování nových dovedností je vytrvalý
Úroveň 4
- definuje své budoucí vzdělávací potřeby
- aktivně se celoživotně vzdělává a získané poznatky (i z jiných oborů) je schopen aplikovat do své praxe
- umí se motivovat ke vzdělávání
- aktivně vyhledává a následně přijímá nové informace a dokáže je aplikovat
- pro ostatní může být zdrojem informací
- zná své slabiny a dokáže je účinně kompenzovat svými silnými stránkami, na kterých staví
- automaticky analyzuje své úspěchy a neúspěchy a vytváří si akční plán dalšího vzdělávání
Úroveň 5
- aktivně pracuje na prohlubování své odbornosti a profesionality, předvídá a může i ovlivňovat vývoj ve svém oboru
- dokáže rozpoznat a definovat vzdělávací potřeby svého okolí,
- podporuje osobní rozvoj druhých
- sdílí znalosti a zajišťuje, aby znalosti byly sdíleny (knowledge management)
|
|
a11 | Aktivní přístup | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- je pasivní, nezajímá se o dění kolem sebe v práci ani v soukromém životě
- nemá žádnou snahu něco zlepšit a udělat bez toho, aniž by mu to někdo přikázal
Úroveň 1
- plní činnosti a úkoly, pokud dostane jasné zadání a je veden,
- spoléhá na náměty a rozhodnutí ostatních
- k realizaci aktivity se přidá, je-li k tomu vyzván,
- neúspěch nebo komplikace jej snadno odradí
Úroveň 2
- k plnění obvyklých a jasně definovaných úkolů přistupuje aktivně, k aktivnímu přístupu je potřeba jej však průběžně motivovat
- dokáže řešit běžné problémy a situace, překonává obvyklé překážky, pokud na ně nestačí, vyhledá pomoc ostatních
- neúspěch a komplikace mohou jeho aktivní přístup omezit
Úroveň 3
- zajímá se o dění kolem, hledá řešení, nové aktivity, postupy a možnosti
- angažuje se nad rámec běžných povinností, je-li dostatečně motivován
- je schopen překonávat překážky a setrvat v činnosti i přes neúspěch a komplikace
- reaguje na nabízené možnosti a příležitosti
Úroveň 4
- je činorodý, intenzivně se zajímá o dění kolem sebe, aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti
- je rozhodný a aktivní v situacích, kdy si ostatní neví rady,
- angažuje se nad rámec běžných povinností
- předvídá překážky a činí preventivní opatření
- vyhledává možnosti a příležitosti, rád zkouší a učí se nové věci
Úroveň 5
- je přirozeně aktivní, má pozitivní přístup k životu i k práci
- ovlivňuje dění kolem sebe, aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti
- je připraven podstoupit osobní riziko, aby mohl dosáhnout cíle,
- předvídá situace a přijímá opatření
- hledá řešení, dívá se dopředu, aby mohl vytvářet příležitosti,
- zapojuje ostatní do svých projektů
|
|
a12 | Zvládání zátěže | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- není schopen v zátěži podat přiměřený výkon, i při mírném tlaku zpanikaří a ztratí koncentraci
- v zátežových situacích reaguje nepřiměřeně nebo nevhodně, nezvládá vlastní emoce
- nedokáže se vyrovnat s neúspěchem, není připraven překonat překážky
- okamžitě se vzdá, od problémových situací/lidí utíká,
- nedůvěřuje sobě i ostatním, má obavy ze selhání
Úroveň 1
- zátěžové situace výrazně snižují jeho schopnost soustředění, pod dohledem nebo s pomocí je však schopen podat přiměřený výkon
- změny vnímá negativně, vyrovnává se s nimi problematicky
- drobné překážky překonává, větší překážky jej odradí,
- příliš si nevěří
- neúspěch nese velmi těžce, potřebuje povzbuzení a podporu k jeho zvládnutí, k další aktivitě jej přiměje velmi silná motivace nebo okolnosti
- při monotónních úkolech po čase selhává
- následně je schopen si uvědomit svou neadekvátní emoční reakci na zátěžovou situaci
Úroveň 2
- v obvyklých zátěžových situacích je schopen se soustředit a podat přiměřený výkon
- zvládá stres, v malých dávkách i opakované překážky, snaží se hledat řešení, hledá pomoc u druhých a snaží se obtíže překonat
- v příznivých podmínkách se dokáže soustředit i na rutinní úkoly
- neúspěch nese nelibě, potřebuje povzbuzení a podporu k jeho zvládnutí
- změny akceptuje, pokud jim rozumí, snaží se jim přizpůsobit
- v běžných zátěžových situacích ovládá své emoce a reaguje přiměřeně, při vyšší zátěži ztrácí sebejistotu
Úroveň 3
- v zátěžových situacích reaguje vyrovnaně, podává přiměřený výkon i při dlouhodobé zátěži
- neúspěch bere jako součást života a ustojí jej,
- je schopen požádat o pomoc
- uvědomuje si, že mu určitá míra zátěže pomáhá podat výkon
- vyskytnou-li se překážky, analyzuje situaci, hledá a volí řešení a překážky překonává
- změny akceptuje a přizpůsobuje se jim
- je ostražitý i při rutinních úkolech vyžadujících neustálou pozornost
- ani v náročných situacích neztrácí kontrolu nad svými emocemi
- přiměřené sebevědomí mu umožňuje vyrovnávat se se zátěží
Úroveň 4
- podává velmi dobrý výkon i v zátěžových situacích, je vytrvalý
- neúspěch chápe jako příležitost udělat to příště lépe,
- změny vnímá jako samozřejmost, vítá je
- při překonání překážek analyzuje situaci, hledá alternativy a volí nejvhodnější řešení,
- nenechá se odradit
- rutinní úkoly dokáže vykonávat po dlouhou dobu, má silnou vůli
- ovládá své emoce, otevřeně vyjadřuje pocity,
- ví, co zvládne a důvěřuje svým schopnostem
Úroveň 5
- odvádí velmi dobrý výkon i v extrémně složitých podmínkách, realistický přístup k zátěžovým situacím, mu umožňuje získat nadhled a odstup
- vyvolává změny za účelem efektivnějšího dosažení výsledku,
- z neúspěchu se poučí a přijímá opatření
- při překonání překážek analyzuje situaci, hledá alternativy a volí nejvhodnější řešení
- při plnění rutinních úkonů se dokáže oprostit od vnějších vlivů a soustředí se v danou chvíli pouze na příslušný cíl
- v zátěžových situacích je oporou druhým
- je schopen i v silně vypjatých situacích kontrolovat své pocity, dokáže pracovat s emocemi druhých
- má vysokou sebedůvěru a pocit plné zdatnosti
|
|
a13 | Objevování a orientace v informacích | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- informace přijímá pasivně a pracuje s velmi omezeným množstvím
- výjimečně dohledává relevantní informace, a to nesystematicky,
- získané informace si neověřuje
- technologie využívá při práci s informacemi spíše výjimečně
- získané informace využívá nahodile či nestrukturovaně
Úroveň 1
- informace přijímá účelově,
- dohledávání informací je často stereotypní
- informace umí třídit / uspořádat dle velmi jednoduchých, předem daných postupů a kritérií
- důvěryhodnost informací posuzuje na úrovni věřím / nevěřím, hodnotí je černobíle na základě autority a zdroje
- informace předá dál, ví-li kam
Úroveň 2
- je-li motivován okolím, vyhledává další informace,
- viditelné nejasnosti ověřuje
- dobře pracuje s jasně strukturovanou / standardizovanou informací
- pro vyhledávání informací a částečně i jejich zpracování dokáže využívat technologie
- umí rozpoznat podstatné informace, třídit je a analyzovat, pokud se týkají oblastí, v nichž se dobře orientuje
- vytváří základní jednoduchou dokumentaci
Úroveň 3
- informace vyhledává samostatně a cíleně, využívá širší zdroje informací
- srovnává, posuzuje a ověřuje si informace
- orientuje se dobře ve větším množství informací, umí rozlišit podstatné od nepodstatného
- pro vyhledávání informací i jejich zpracování dokáže využívat technologie, umí pracovat s datovými bázemi
- aplikuje informace v praxi a vytváří k nim příslušnou dokumentaci
- získanou informaci dokáže předat dál a srozumitelně vysvětlit, aniž by ji zkreslil
Úroveň 4
- cíleně vyhledává informace, ověřuje si důvěryhodnost zdrojů
- v informacích dokáže vidět možné příležitosti,
- využívá netradiční zdroje informací
- strukturuje a dokumentuje získané informace inovativním způsobem
- umí pracovat s technologiemi pokrokově
Úroveň 5
- propojuje informace z různých i netradičních / nových zdrojů, tvoří mezi nimi vazby, nalézá a vytváří z nich příležitosti
- z informací je schopen vytvářet know-how, které mohou využívat i ostatní,
- řídí informační toky
- je schopen se zorientovat v různých typech databází a vybrat klíčové informace pro daný účel a propojit je
|
|
a14 | Vedení lidí (leadership) | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- odmítá odpovědnost za tým, nestojí o pozici leadera nebo ji nezvládá
- stanovování cílů i zadávání příkazů podřízeným pro něj představují problém
- vyzařuje z něj negativní očekávání, což může odrazovat a demotivovat jeho podřízené
- nevěnuje pozornost zlepšování a rozvjíjení svých podřízených
Úroveň 1
- snaží se přijmout odpovědnost za skupinový výkon a výsledek jen pokud je to po něm žádáno
- operativně vede malé týmy (dvoučlenné až tříčlenné), snaží se realizovat zadané úkoly a cíle, ale v kontrole termínů a plnění úkolů má velké rezervy
- nevyvíjí zvláštní úsilí, aby rozvíjel ostatní
Úroveň 2
- přijímá zodpovědnost za tým (většinou malý max. do 10 pracovníků)
- svolává a vede operativní porady, informuje své podřízené, v kontrole výsledků má stále rezervy, nevyužívá formální autority
- dává instrukce, demonstruje úkoly, dává užitečné rady, jde osobním příkladem
- věří, že se ostatní chtějí učit a že jsou schopni zvládat zadané úkoly, snaží se jim předávat znalosti
Úroveň 3
- chce zodpovídat za skupinový výkon a výsledek, chce vést a vede ostatní
- efektivně vede porady, definuje společné cíle,
- ověřuje, zda ostatní chápou instrukce a rozumí změnám
- kontroluje realizaci cílů a úkolů,
- využívá formální autoritu a moc správným způsobem
- snaží se zvyšovat výkonnost týmu, prosazuje týmového ducha a klade velký důraz na týmové cíle
- chrání skupinu a její reputaci vůči celé organizaci, získává zdroje a informace pro skupinu, ujišťuje se, že potřeby skupiny jsou naplňovány
- podporuje ostatní, poskytuje jim zpětnou vazbu s cílem je dále rozvíjet a zlepšovat jejich výkon, podporuje jejich formální vzdělávání
Úroveň 4
- jednoznačně přebírá zodpovědnost za skupinový výkon i v případě neúspěchu, analyzuje úspěšný i neúspěšný výkon a navrhuje opatření
- snaží se, aby všichni členové týmu pochopili a ztotožnili se se skupinovým cílem, s jeho posláním a programem – organizuje strategické mítinky
- je vynikajícím příkladem pro druhé – tj. vzorem
- chová se jako vůdce – nezalekne se obtíží, nevyhýbá se komplikovaným situacím, ostatní na něj mohou spoléhat, je věrohodný a spolehlivý vůdce
- zapojuje jednotlivé členy do vedení porad a řízení
- školí a trénuje své podřízené, dokáže jim připravit studijní materiály
- dokáže podřízeným dát prostor a možnost převzít zodpovědnost za dílčí úkoly skupinového výsledku, deleguje jim pravomoci
- hodnotí kompetence podřízených a navrhuje možnosti a příležitosti k osvojování dalších poznatků a k rozvoji jejich kompetencí, koučuje
Úroveň 5
- je charismatický vůdce, má přesvědčivé představy a nápady, pro které dokáže ostatní zaujmout a nadchnout, jeho strategie a nápady vyvolávají zájem a nadšení ostatních se podílet na poslání celé skupiny, odpovědnost za skupinový výkon vnímá jako základní manažerskou roli
- organizuje a plánuje, otevřeně informuje, zapojuje členy týmu do řízení úkolů a projektů, motivuje je k aktivnímu zapojení
- poskytuje podřízeným dostatek svobody pro rozhodování, přejímání zodpovědnosti a volbu, jakým způsobem budou postupovat při realizaci svých úkolů, kontroluje jejich výsledky a diskutuje s nimi o způsobech řešení, poskytuje zpětnou vazbu
- cíleně rozvíjí, povzbuzuje ostatní členy týmu při přebírání odpovědnosti za dílčí výsledky skupinové práce, zastává roli kouče
- podporuje jednotlivé členy v jejich úsilí se zdokonalovat a vzdělávat, cíleně jim předává své znalosti a zkušenosti.
|
|
a15 | Ovlivňování ostatních | zařadit do exportu | |
|
Úroveň 0
- nevykazuje žádné usilí ovlivňovat ostatní nebo je přesvědčovat
- jeho prezentační dovednosti jsou nedostatečné
- nechápe, že je nutné pochopit posluchače a přizpůsobit se jim
Úroveň 1
- vykazuje úmysl ovlivňovat druhé, ale nevyvíjí proto žádné úsilí
- jeho verbální i neverbální projev (dikce, akcent,…) obsahuje řadu nedostatků, což způsobuje jeho tréma a obava z cizích lidí nebo velkých skupin
- nezabývá se motivací, zájmy a potřebami posluchačů
Úroveň 2
- podniká určité kroky, aby ovlivnil/přesvědčil druhé, ale nedostatečně se přizpůsobuje úrovni posluchačů
- využívá metod přímého přesvědčování – apeluje na fakta, čísla, účel a využívá konkrétních příkladů, vizuálních pomůcek, demonstrací atd.
- pečlivě si připravuje informace pro prezentaci a formuluje dva nebo více argumentů pro diskusi
- prezentuje jednoduchá nebo známá témata před menšími skupinami
- přestože si je vědom zájmů a motivace posluchačů, odmítá se jim přizpůsobovat
Úroveň 3
- cíleně kalkuluje dopad svého jednání a slov, přizpůsobuje prezentaci nebo diskusi zájmům a potřebám posluchačů
- předvídá účinek jednání, prezentace a vystupování
- kvůli specifickému vlivu využívá neobvyklých akcí, aktivit
- velmi dobře prezentuje v rodném jazyce s minimem nedostatků ve verbálním a neverbálním projevu
- zvládá prezentaci a jednání s cizími lidmi nebo větší skupinou
Úroveň 4
- své jednání a prezentaci plánuje a připravuje tak, aby se přizpůsobil danému posluchači s cílem jej ovlivnit nebo přesvědčit
- předvídá a připravuje se na reakce druhých
- vytváří koalice, využívá třetích stran nebo poradců k ovlivňování druhých
- záměrně poskytuje nebo neposkytuje informace, aby získal specifický vliv
- jeho verbální prezentace v mateřském jazyce je vynikající, rovněž neverbální projev dokáže výrazně zaujmout posluchače
- tréma nemá vliv na jeho dovednost zaujmout a přesvědčit ostatní
- po přípravě je schopen prezentovat a jednat i v cizím jazyce
- využívá různých forem a metod ovlivňování a přesvědčování
Úroveň 5
- navrhuje a realizuje ovlivňující strategie podle konkrétní situace a úrovně posluchačů
- mění organizační strukturu (včetně pracovních míst) s cílem podpořit změnu očekávaného chování spojuje se s ostatními, kteří podporují jeho zájmy a dokáží cíleně působit na druhé
- aktivně vyhledává řešení, nové aktivity, postupy a možnosti, jak přesvědčit a ovlivnit ostatní
- praktikuje „politické manévry“, aby dosáhl svého cíle a vlivu
- dokáže využít potřeb a zájmu posluchačů pro svou věc
- jeho projev a prezentace jsou charismatické, provokuje v dobrém slova smyslu
- vtahuje posluchače do svého projevu nebo prezentace, nabízí jim atraktivní nápady a řešení, kterým nelze odolat
- jeho prezentační a komutační projev je excelentní, zvládá s přehledem prezentaci a jednání před velkými skupinami v českém i cizím jazyce
|
|