b01 | Počítačová způsobilost | zařadit do exportu | |
|
0. úroveň - žádná1. úroveň - základní
- ovládá základní funkce počítače (ovládání jednoduchých programů - pokladna, příjem zboží na sklad, apod.)
2. úroveň - běžná
- ovládá programy pro běžné kancelářské práce (zejména texty, tabulky, elektronická pošta, internet)
- ovládá manipulaci se soubory (vyhledávání, kopírování, ukládání, přesun, mazání).
3. úroveň - vysoká
- ovládá pokročilejší ovládání počítače (databáze, převody mezi kancelářskými aplikacemi, řešení jednodušších problémů)
- používá nové aplikace, uvědomuje si analogie ve funkcích a ve způsobu ovládání různých aplikací
- využívá funkcí jednotlivých aplikací (vzorce, formátování, grafická animace)
|
|
b02 | Způsobilost k řízení osobního automobilu | zařadit do exportu | |
|
0. úroveň - žádná1. úroveň - základní
- má oprávnění k řízení osobního automobilu,
- oprávnění využívá sporadicky
- má teoretické znalosti v oblasti řízení automobilu a jeho základní údržby
2. úroveň - běžná
- má oprávnění k řízení osobního automobilu,
- běžně se orientuje ve známém prostředí
- zvládá jízdu na kratší trasy,
- zajistí základní údržbu automobilu
3. úroveň - vysoká
- má oprávnění k řízení osobního automobilu,
- běžně se orientuje ve známém i neznámém prostředí
- řídí automobil i na delší vzdálenosti,
- orientuje se v údržbě automobilu
|
|
b03 | Numerická způsobilost | zařadit do exportu | |
|
0. úroveň - žádná1. úroveň - základní
- zná základní matematické operace (+,-,*,/)
- orientuje se v základních číselných údajích (např. orientace ve výplatní pásce, jednoduché tabulky, účtenky)
- používá jednoduché nástroje, jako je např. kalkulačka, pravítko
- orientuje se v měrových soustavách (např. litr) a ve fyzikálních veličinách (např. váha, rychlost)
2. úroveň - běžná
- používá běžné aritmetické a geometrické operace (např. trojčlenka, procenta, zlomky, výpočty objemů a ploch)
- orientuje se v měrových jednotkách a dokáže je převádět (např. ary na hektary, litry na decilitry apod.)
3. úroveň - vysoká
- provádí složitější aritmetické a geometrické výpočty a operace
- provádí převody mezi různými měrovými soustavami
|
|
b04 | Ekonomické povědomí | zařadit do exportu | |
|
0. úroveň - žádná1. úroveň - základní
- zvládá založit si a běžným způsobem používat bankovní účet, vč. platební karty
- orientuje se v základních ekonomických pojmech,
- zvládá vyplnit jednoduchý formulář
- orientuje se v základních finančních produktech a službách (např. půjčka) a je schopen je prakticky využít
2. úroveň - běžná
- orientuje v ekonomických pojmech
- orientuje se v běžných účetních dokladech (faktura, objednávka, příjemka apod.)
- orientuje se v tvorbě kalkulací, vytvoří jednodušší rozpočty a pracuje v souladu s nimi
- orientuje se v základních ekonomických ukazatelích obchodní činnosti (marže, zisk, náklady) a terminologii
- zvládá vyhledat si a zajistit financování (úvěr) a pojištění
- zvládá založit si a vést bankovní účet (internet banking, tele banking)
3. úroveň - vysoká
- provádí kalkulace a rozpočty
- orientuje se v mikroekonomických a makroekonomických ukazatelích a je schopen s nimi v praxi pracovat
- orientuje se v ekonomické legislativě
- orientuje se v ekonomickém a finančním řízení a rozumí základním pojmům (rozvaha, odpisy, výsledovka, zisk)
- zná a využívá i složitější metody financování (záruky, úvěry, investice)
|
|
b05 | Právní povědomí | zařadit do exportu | |
|
0. úroveň - žádná1. úroveň - základní
- zvládá porozumět základním právním dokumentům a normám, je schopen se chovat v souladu s nimi
2. úroveň - běžná
- zvládá posoudit a vysvětlit zásady právně přípustného jednání (co je z hlediska platných zákonů přípustné a co nikoliv)
- zvládá práci s informacemi v oblasti práva (kde nalézt informace, na jaké instituce se v případě potřeby obrátit)
- orientuje se v základech obchodně-smluvní problematiky (např. nákup, prodej a převody nemovitostí)
- orientuje se v základech legislativy soukromého podnikání (daně, ustavování společnosti)
3. úroveň - vysoká
- má právní povědomí, aplikuje znalosti zákonů a legislativy běžně ve firemní praxi využívané (obchodní zákoník, občanský zákoník,..)
- orientuje se v právních úkonech, dokumentech i subjektech právní praxe,
- zvládá aktivní právní jednání
|
|
b06 | Jazyková způsobilost v češtině | zařadit do exportu | |
|
0. úroveň - žádná1. úroveň - základní
- rozumí hlavnímu smyslu písemných informací souvisejících s výkonem práce, vyhledává specifické informace v nenáročném textu
- interaktivně komunikuje v jednoduchých a běžných situacích (např. jednoduché telefonáty, běžná společenská komunikace)
- rozumí hlavním bodům krátkého slyšeného projevu o záležitostech relevantních pro danou pracovní oblast
- sestaví a zaznamená krátké vzkazy a poznámky v oblastech relevantních pro danou pracovní oblast
2. úroveň - běžná
- rozumí písemným textům týkajících se všeobecných problémů a problémů souvisejících s výkonem práce, vlastní interpretace, orientace v autentických materiálech
- poměrně plynule a spontánně reaguje, komunikuje ve známém kontextu, formuluje svůj názor a referuje o záležitostech relevantních pro danou pracovní oblast
- orientuje se v rozsáhlejších ústních projevech v originále (např. poslech přednášky)
- sestaví gramaticky správné písemné texty na obecná témata,
- písemně zformuluje svá stanoviska
3. úroveň - vysoká
- důkladně se orientuje a rozumí i náročným odborným textům, které se dané pracovní oblasti přímo nedotýkají, rozlišuje styl písemného projevu
- plynule a spontánně reaguje, včetně komunikace s rodilými mluvčími, využívá jazykové prostředky pružně a efektivně pro nejrůznější účely (společenské, profesní), přesně formuluje své názory a vyjadřuje se i ke složitějším tématům
- rozumí rozsáhlým i méně zřetelně strukturovaným výpovědím
- sestaví strukturované podrobné písemné texty i na složitá témata, formálně a stylisticky přizpůsobí tyto texty danému účelu
|
|
b07 | Jazyková způsobilost v angličtině | zařadit do exportu | |
|
0. úroveň - žádná1. úroveň - základní
- A1 - Rozumí často užívaným každodenním výrazům a základním frázím umožňujícím mu uspokojovat základní životní potřeby a umí takové výrazy a fráze používat. Umí představit sebe a jiné, umí se ptát na osobní údaje, jako například kde někdo žije, koho zná a co vlastní, a umí na podobné otázky odpovídat. Dokáže se jednoduše domluvit, pokud člověk, se kterým mluví, hovoří pomalu a zřetelně a je ochoten mu pomoci
- A2 - Rozumí větám a často užívaným výrazům týkajícím se každodenního života (např. základní osobní údaje a informace o rodině, nakupování, místo kde žije, zaměstnání). Dokáže komunikovat v jednoduchých, často se opakujících situacích, které vyžadují jednoduchou, přímou výměnu informací o důvěrně známých, často se opakujících záležitostech. Jednoduchým způsobem umí popsat své vzdělání, své nejbližší okolí a věci týkající se bezprostředních potřeb
2. úroveň - běžná
- B1 - V hlavních rysech rozumí informacím o důvěrně známých věcech, se kterými se pravidelně setkává v práci, ve škole, ve volném čase apod., pokud jsou vyjádřeny zřetelným standardním způsobem. Umí se vypořádat s většinou situací, které mohou nastat při cestování na území, kde se daným jazykem hovoří. Umí vytvořit jednoduchý souvislý text o tématech, která dobře zná nebo která ho osobně zajímají. Dokáže popsat zážitky a události, sny, naděje a touhy a stručně zdůvodnit a vysvětlit své názory a plány
- B2 – Rozumí hlavním myšlenkám složitých textů jak s konkrétními, tak abstraktními náměty, včetně odborné diskuse o oboru své specializace. Dokáže se dorozumět plynule a spontánně tak, že může uspokojivě vést běžný dialog s rodilými mluvčími bez většího úsilí na obou stranách. Umí sestavit jasný podrobný text o širokém okruhu témat, vysvětlit stanovisko k aktuálním problémům a uvést výhody a nevýhody různých možností
3. úroveň - vysoká
- C1 - Rozumí širokému okruhu náročných a delších textů a dokáže rozpoznat skrytý význam. Umí se vyjadřovat plynule a spontánně, bez příliš zjevného hledání výrazů. Dokáže používat jazyk pružně a účinně pro společenské, studijní a pracovní účely. Umí vytvořit jasný, dobře členěný podrobný text o složitých tématech, prokázat uvědomělé užití zásad stavby textu, spojovacích výrazů a prostředků vyjadřujících vazby v textu
- C2 – Snadno rozumí prakticky všemu, co slyší nebo čte. Dokáže shrnout informace z různých mluvených a psaných zdrojů, rekonstruovat argumenty a vysvětlení a souvisle je prezentovat. Umí se vyjadřovat spontánně, velice plynule a přesně, přičemž rozlišuje jemnější významové odstíny i ve složitějších situacích
|
|
b08 | Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce | zařadit do exportu | |
|
0. úroveň - žádná1. úroveň - základní
- A1 - Rozumí často užívaným každodenním výrazům a základním frázím umožňujícím mu uspokojovat základní životní potřeby a umí takové výrazy a fráze používat. Umí představit sebe a jiné, umí se ptát na osobní údaje, jako například kde někdo žije, koho zná a co vlastní, a umí na podobné otázky odpovídat. Dokáže se jednoduše domluvit, pokud člověk, se kterým mluví, hovoří pomalu a zřetelně a je ochoten mu pomoci
- A2 - Rozumí větám a často užívaným výrazům týkajícím se každodenního života (např. základní osobní údaje a informace o rodině, nakupování, místo kde žije, zaměstnání). Dokáže komunikovat v jednoduchých, často se opakujících situacích, které vyžadují jednoduchou, přímou výměnu informací o důvěrně známých, často se opakujících záležitostech. Jednoduchým způsobem umí popsat své vzdělání, své nejbližší okolí a věci týkající se bezprostředních potřeb
2. úroveň - běžná
- B1 - V hlavních rysech rozumí informacím o důvěrně známých věcech, se kterými se pravidelně setkává v práci, ve škole, ve volném čase apod., pokud jsou vyjádřeny zřetelným standardním způsobem. Umí se vypořádat s většinou situací, které mohou nastat při cestování na území, kde se daným jazykem hovoří. Umí vytvořit jednoduchý souvislý text o tématech, která dobře zná nebo která ho osobně zajímají. Dokáže popsat zážitky a události, sny, naděje a touhy a stručně zdůvodnit a vysvětlit své názory a plány
- B2 – Rozumí hlavním myšlenkám složitých textů jak s konkrétními, tak abstraktními náměty, včetně odborné diskuse o oboru své specializace. Dokáže se dorozumět plynule a spontánně tak, že může uspokojivě vést běžný dialog s rodilými mluvčími bez většího úsilí na obou stranách. Umí sestavit jasný podrobný text o širokém okruhu témat, vysvětlit stanovisko k aktuálním problémům a uvést výhody a nevýhody různých možností
3. úroveň - vysoká
- C1 - Rozumí širokému okruhu náročných a delších textů a dokáže rozpoznat skrytý význam. Umí se vyjadřovat plynule a spontánně, bez příliš zjevného hledání výrazů. Dokáže používat jazyk pružně a účinně pro společenské, studijní a pracovní účely. Umí vytvořit jasný, dobře členěný podrobný text o složitých tématech, prokázat uvědomělé užití zásad stavby textu, spojovacích výrazů a prostředků vyjadřujících vazby v textu
- C2 – Snadno rozumí prakticky všemu, co slyší nebo čte. Dokáže shrnout informace z různých mluvených a psaných zdrojů, rekonstruovat argumenty a vysvětlení a souvisle je prezentovat. Umí se vyjadřovat spontánně, velice plynule a přesně, přičemž rozlišuje jemnější významové odstíny i ve složitějších situacích
|
|